12 σημαντικά tips για online αγορές με ασφάλεια

0

 Η μεγάλη αύξηση στις online αγορές -ιδιαίτερα μάλιστα την περίοδο γιορτών- φέρνει στην επιφάνεια και το πολύ σημαντικό ζήτημα της ασφάλειας στις συγκεκριμένες ηλεκτρονικές συναλλαγές. Πρόκειται άλλωστε για τη βασική αιτία που πολλοί καταναλωτές (σημαντικά λιγότεροι από παλιότερα είναι η αλήθεια) είναι ακόμη διστακτικοί στο να κάνουν το πρώτο βήμα.

Η ESET λοιπόν, μία κορυφαία εταιρία που ειδικεύεται στο λογισμικό προστασίας των υπολογιστών, δίνει μία σειρά από 12 βασικές συμβουλές για το τι πρέπει να κάνουμε ως καταναλωτές ώστε ν' αποφύγουμε τις δυσάρεστες εκπλήξεις όταν πραγματοποιούμε online αγορές.

Αναλυτικά λοιπόν:

1. Πραγματοποιούμε έλεγχο της συσκευής μας πριν ξεκινήσουμε τις online αγορές.

Έτσι, ενημερώνουμε και επιδιορθώνουμε τον browser, εξετάζουμε τα plug-ins των εφαρμογών, ελέγχουμε το λειτουργικό σύστημα και τη σουίτα ασφαλείας.

2. Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί σε site αγορών που δεν αναγνωρίζουμε.

Είναι προτιμότερο να περιηγηθούμε σε γνωστά sites, που φημίζονται ότι κάνουν αυτό ακριβώς που διαφημίζουν και διαθέτουν ακριβείς περιγραφές των εμπορευμάτων. Διαβάζουμε τα reviews των επισκεπτών και όσων ήδη έχουν πραγματοποιήσει αγορές, για να διαπιστώσουμε αν τα προϊόντα παραδίδονται εγκαίρως και σε καλή κατάσταση.

3. Προσέχουμε τι password χρησιμοποιούμε.

Όσο περισσότερα site επισκέπτεται κανείς, τόσο μεγαλύτερος είναι ο πειρασμός να χρησιμοποιήσει ένα, κοινό password για όλα, ώστε να μην το ξεχάσει. Προσπαθούμε να χρησιμοποιούμε διαφορετικά passwords και σε καμία περίπτωση δεν χρησιμοποιούμε τον κωδικό που έχουμε για το προσωπικό email ή τον τραπεζικό μας λογαριασμό.

4. Είμαστε επιφυλακτικοί σε «απίστευτες» τιμές και προσφορές.

Αν κάτι φαίνεται πολύ καλό για να είναι αληθινό, πιθανά να μην είναι. Αποφεύγουμε links που διαφημίζουν υπερβολικά χαμηλές τιμές προϊόντων, υπηρεσιών, ή καρτών δώρων, ειδικά όταν ισχύουν για πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι ακόμη και τα SMS πρέπει να αντιμετωπίζονται μ' επιφύλαξη, και, σε κάθε περίπτωση, κάνουμε αναζήτηση στο διαδίκτυο για την προσφορά ώστε να διασταυρώσουμε τι λένε κι άλλοι χρήστες.

5. Σιγουρευόμαστε για την ασφάλεια της συναλλαγής και προτιμάμε να κάνουμε τις αγορές μας από PC παρά από τηλεφωνική συσκευή.

Όταν έχουμε φτάσει στη διαδικασία online παραγγελίας σε μία ιστοσελίδα, επιβεβαιώνουμε ότι χρησιμοποιείται το πρωτόκολλο SSL. Θα πρέπει να μπορούμε να δούμε https ή shttp μπροστά από τη διαδικτυακή διεύθυνση αντί για http. Η διαδικασία αυτή γίνεται ευκολότερα σε PC, ενώ μπορούμε επίσης να κάνουμε αναζήτηση στο Google χρησιμοποιώντας λέξεις όπως «απάτη», «ιός», «scam» ή «fraud» με το όνομα του site.

6. Προσοχή στις προσφορές που «λήγουν αύριο».

Προσφορές με πολύ σύντομη ημερομηνία λήξης μπορούν να εμφανιστούν στα emails μας, αλλά και σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δίνεται αν υπάρχει ασυνταξία ή ορθογραφικά λάθη, ενώ μπορούμε να πληκτρολογήσουμε απευθείας στη γραμμή διευθύνσεων ενός browser το όνομα του website για να δούμε αν θα μας οδηγήσει πραγματικά εκεί.

7. Ελέγχουμε την ασφάλεια των hotspots.

Σε περίπτωση που χρησιμοποιούμε WiFi, στο σπίτι ή σε hotspot, ψάχνουμε το σύμβολο κλειδιού ή κλειδαριάς στο σχετικό παράθυρο διαλόγου. Προσπαθούμε να μην πραγματοποιούμε online αγορές μέσω δημόσιων hotspots και εναλλακτικά προτιμάμε την ασφάλεια του 3G ή 4G που προσφέρει το τηλέφωνό μας.

8. Φροντίζουμε την ασφάλεια των παιδιών στα ηλεκτρονικά παιχνίδια.

Στα περισσότερα gadgets είναι ενσωματωμένες λειτουργίες ελέγχου προστασίας των παιδιών από περιεχόμενο κατάλληλο μόνο για ενηλίκους. Η Apple στα iPhone, iPod και iPad διαθέτει ρυθμίσεις για να προφυλάσσει τους μικρούς χρήστες, σε περίπτωση που, στο πλαίσιο παιχνιδιών, αγοράσουν επιπλέον ιδιότητες και εφαρμογές. Πολιτική γονικού ελέγχου διαθέτουν επίσης και η Amazon, τα Windows 8 και οι κονσόλες Xbox και Nintendo DS. Δυστυχώς, οι περισσότεροι γονείς δεν γνωρίζουμε καν την ύπαρξή τους.

9. Ποια κάρτα θα χρησιμοποιήσουμε.

Προτιμάμε για τις αγορές μας την πιστωτική παρά τη χρεωστική κάρτα. Ακόμη κι αν εξαπατηθούμε, υπάρχουν περισσότερες πιθανότητες να πάρουμε τα λεφτά μας πίσω.

10. Υπερβολικά πολλές πληροφορίες; Μάλλον κάτι συμβαίνει.

Το κακόβουλο λογισμικό μπορεί να εμφανιστεί σε μορφή ερωτήσεων κατά τη διάρκεια συμπλήρωσης μίας φόρμας. Αν ένα website αγορών ζητά πολλές πληροφορίες σχετικά με την αγορά μας, όπως για παράδειγμα ζητάει τον αριθμό μητρώου κοινωνικής ασφάλισης για μία απλή παραγγελία λουλουδιών, εγκαταλείπουμε τη συναλλαγή και «τρέχουμε» τη σάρωση για malware.

11. Μην περιμένουμε να πάρουμε χρήματα επειδή συμμετείχαμε σε έρευνα.

Εκτός από τις έρευνες ικανοποίησης πελατών των νόμιμων websites, όταν εμφανίζεται αναδυόμενο παράθυρο που υπόσχεται μετρητά ή δώρα απλά εάν απαντήσουμε μία ερώτηση όπως «Coke ή Pepsi?» το κλείνουμε και δεν δίνουμε το κινητό μας, αν δεν θέλουμε να πληρώσουμε για υπηρεσίες που ποτέ δεν ζητήσαμε. 

12. Μένουμε σ' επιφυλακή και μετά τις εορταστικές περιόδους (όπου συνήθως κάνουμε αρκετές online αγορές).

Έτσι, μετά τις γιορτές, ελέγχουμε τον λογαριασμό της πιστωτικής μας. Αν έχουμε πέσει θύμα εξαπάτησης, ο λογαριασμός θα είναι το πρώτο σημάδι για να το αναγνωρίσουμε και να προλάβουμε ακόμη και την ανάκτηση των χρημάτων μας.

 

* Image by David Castillo Dominici / Freedigitalphotos.net

 

 

Κοινοποίηση

ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ