Πώς πρέπει να τρώμε φρούτα & λαχανικά: με τη φλούδα ή χωρίς;

0

Πώς πρέπει να τρώμε τα λαχανικά και τα φρούτα; Με τη φλούδα ή καθαρισμένα; Τι είναι καλύτερο για την υγεία μας; Και ποιά από τα φρούτα και λαχανικά που καταναλώνουμε καθημερινά χωρίς τη φλούδα τους θα ήταν προτιμότερο να τα αφήσουμε με αυτήν;

………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Της Πόπης Μαυρομιχάλη – Διαιτολόγου, Διατροφολόγου

"Ομάδα φρούτων & λαχανικών. Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει το γεγονός ότι μιλάμε για μια από τις πιο βασικές ομάδες. Μια ομάδα γεμάτη βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία και αντιοξειδωτικά. Η ομάδα αυτή προσφέρει ακόμη φυτικές ίνες οι οποίες είναι εξαιρετικά χρήσιμες γιατί συμβάλλουν στην απομάκρυνση τοξινών από το έντερο, αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά την δυσκοιλιότητα, προσφέρουν ενεργεία στον οργανισμό δίνοντας μας θερμίδες χωρίς λιπαρά ενώ προκαλούν και αναστολή της όρεξης αφού είναι ιδιαίτερα χορταστικές.

Σχεδόν όλα τα φρούτα & λαχανικά μπορούμε να καταναλώσουμε με την φλούδα. Σε ορισμένες περιπτώσεις μάλιστα η φλούδα μπορεί να είναι πιο θρεπτική από το εσωτερικό του καρπού. Έρευνες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το πλήθος των αντιοξειδωτικών βρίσκονται στην φλούδα των φρούτων-λαχανικών. Από επιστημονικής άποψης η φλούδα θεωρείται θησαυρός, αυτό κυρίως οφείλεται στο ότι επειδή είναι η φλούδα το μέρος αυτό που έρχεται σε επαφή με τις εξωτερικές συνθήκες & δέχεται την επίδραση της υπεριώδους ακτινοβολίας. Ωστόσο βέβαια η φλούδα δεν είναι το μοναδικό μέρος που πετάμε. Γενικά πάντως έχει παρατηρηθεί ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των καταναλωτών πετούν στα σκουπίδια σημαντικά θρεπτικά στοιχεία αφού δεν καταναλώνουν σωστά αυτήν την ομάδα τροφίμων.

Από όλα τα φρούτα και τα λαχανικά έχουν ξεχωρίσει κάποια στα οποία όντως η φλούδα μπορεί να είναι πιο θρεπτική από το εσωτερικό τους και για τον λόγο αυτό έχει προταθεί να καταναλώνονται ολόκληρα. Στην πρώτη θέση θα τοποθετούσα τα εσπεριδοειδή των οποίων η φλούδα τους έχει την τριπλάσια ποσότητα φυτικών ινών & βιταμινών από ότι η σάρκα τους, έχει ισχυρή αντικαρκινική ιδιότητα ενώ κλινικές μελέτες έχουν δείξει ότι η συστηματική κατανάλωσης της έριξε τις τιμές της κακής χοληστερίνης (LDL) και αυτό οφείλεται στα μεγάλα ποσοστά πηκτίνης που βρίσκονται στην φλούδα. Επίσης οι φλούδες των εσπεριδοειδών είναι φουλ σε αντιοξειδωτικές ουσίες όπου η δράση τους είναι καρδιοπροστατευτική (φλαβονοειδή).

Ένα φρούτο ακόμη που καλό είναι να το τρώμε με την φλούδα είναι το μήλο. Αφού πλυθεί πολύ καλά και γνωρίζουμε την προέλευση του με αποφυγή την κατανάλωση φυτοφαρμάκων, τότε συστήνεται να το τρώμε ολόκληρο.  Ακόμη ελαττώνει τα ποσοστά της κακής χοληστερίνης (LDL), χωρίς να ελαττώνει αυτά της καλής χοληστερίνης (HDL). Και η φλούδα αυτού του φρούτου έχει σχετιστεί με ισχυρή αντικαρκινική δράση που οφείλεται κυρίως στις πρωτεΐνες που εμποδίζουν στην ανάπτυξη των καρκινικών κυττάρων.

Φρούτο θησαυρός είναι και το ακτινίδιο. Ξέρω ότι ακούγεται λίγο αποκρουστικό να τρώμε την φλούδα όμως υπάρχει τρόπος. Αν θέλουμε να το φάμε μπορούμε να περιμένουμε να ωριμάσει ή να το αγοράσουμε ήδη γινόμενο. Επίσης μπορούμε να το στύψουμε ολόκληρο το φρούτο και πιούμε τον εκχύλισμα του. Το περίβλημα του περιέχει ουσίες με αντικαρκινικές, αντιφλεγμονώδεις και αντιαλλεργικές ιδιότητες και έχει την ιδιότητα να καταπολεμά μικρόβια, όπως ο σταφυλόκοκκος και το e. Coli.

Υπάρχουν και εκείνα τα φρούτα και λαχανικά στα οποία μας ακούγεται αδιανόητο ότι θα μπορούσαμε να τα φάμε με την φλούδα τους, πετώντας ίσως έτσι το σημαντικότερο θρεπτικά μέρος τους. Λίγη φαντασία χρειάζεται ….η φλούδα της μπανάνας είναι πλούσια σε σεροτονίνη, ουσία που βελτιώνει την κατάθλιψη και λουτεινη , ουσία που προστατεύει τα μάτια από την υπεριώδη ακτινοβολία προς αποφυγή καταρράκτη. Η φλούδα του σκόρδου είναι γεμάτη από αντιοξειδωτικές ουσίες που προστατεύουν από την αρτηριακή πίεση & καταπολεμούν ελεύθερες ρίζες που σχετίζονται με την γήρανση. Η ντομάτα όταν ξεφλουδιστεί, χάνει ένα σημαντικό μέρος των ουσιών της. Η φλούδα της είναι πλούσια σε βιτ. C, Α, Ε, κιτρικά και οξαλικά οξέα, β-καροτένιο, φιλικό οξύ, σελήνιο, κάλιο, μαγνήσιο, ασβέστιο, φώσφορο, σίδηρο, ψευδάργυρο, χαλκό. Περιέχει επίσης μεγάλη ποσότητα της αντιοξειδωτικής ουσίας λυκοπένιο που προλαμβάνει τα φαινόμενα γήρανσης και τις καρδιοαγγειακές παθήσεις, δυναμώνει το ανοσοποιητικό σύστημα και έχει ισχυρή αντικαρκινική δράση . Η φλούδα της πατάτας ξεπερνά σε περιεκτικότητα την ποσότητα της Βιτ. C από την φλούδα του πορτοκαλιού και είμαι σίγουρη ότι αυτή είναι μια πληροφορία που δεν γνωρίζατε!! Επίσης η φλούδα της έχει πολλές φυτικές ίνες, σίδηρο, φώσφορο & ψευδάργυρο.

Ωστόσο υπάρχουν και κάποιες κατηγορίες ανθρώπων που υποφέρουν από κάποιο παθολογικό πρόβλημα που δεν επιτρέπουν την κατανάλωση της φλούδας, διότι αυτή μπορεί να επιδεινώσει τα συμπτώματα της κατάστασης.

Μερικές παθήσεις στις οποίες πρέπει να αποφεύγονται η φλούδα των φρούτων & λαχανικών είναι το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, εκκολπωματίτιδα, γαστρεντερίτιδα, διάρροιες, οξειδωτικό στρες κ.α.

Από την άλλη βέβαια υπάρχουν και περιπτώσεις στις οποίες ενδείκνυται η κατανάλωση της φλούδας, τέτοιες είναι η αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας, ο σακχαρώδης διαβήτης, αρτηριακή πίεση κ.α. Αρκετές μερίδες φρούτων και λαχανικών με φλούδα προτείνεται και σε άτομα που ξεκινούν προγράμματα διατροφής για την απώλεια κιλών με στόχο να μετριάσουν την πείνα τους. Το φαινόμενο αυτό οφείλεται στις φυτικές ίνες που βρίσκονται στην φλούδα και σε συνδυασμό με την κατάλληλη ποσότητα νερού αυτές διογκώνονται στο στομάχι μας παρατείνοντας το αίσθημα του κορεσμού.

Μετά από όσα είπαμε η επιλογή δική σας…

Τελειώνοντας θέλω να σας πω το εξής, συμπερασματικά η φλούδα στα περισσότερα φρούτα και λαχανικά περιέχει πολλά θρεπτικά συστατικά που θωρακίζουν την υγεία μας! Παράλληλα όμως είναι και το μέρος αυτό που έρχεται σε επαφή με όλες τις εξωτερικές περιβαλλοντικές συνθήκες. Παθογόνοι οργανισμοί, βακτήρια, φυτοφάρμακα, μολυσμένο νερό είναι κάποιες από αυτές που μπορούν να αντιστρέψουν τις ευεργετικές ιδιότητες της και να βλάψουν τον οργανισμό μας. Για το λόγο αυτό πριν την κατανάλωση τους υπάρχουν οι εξής οδηγίες:

> Δεν τρώμε ποτέ τις φλούδες τροφίμων άγνωστης προέλευσης ή αν καταλάβουμε ότι είναι εμπλουτισμένα σε φάρμακα.

> Πριν τα καταναλώσουμε τα πλένουμε πολύ καλά σε τρεχούμενο νερό βρύσης σε συνδυασμό με ξύδι.

> Στα φρούτα και λαχανικά όπου είναι πολύ σκληρές οι φλούδες προτιμήστε το μπλέντερ από τον αποχυμωτή των φρούτων.

> Μην περνάτε από σουρωτήρι τους στημένους χυμούς διότι έτσι απομακρύνεται τις φυτικές ίνες…

> Ποτέ δεν πλένουμε τα λαχανικά & τα φρούτα πριν τα αποθηκεύσουμε στο ψυγείο. Η υγρασία ευνοεί την ανάπτυξη μικροβίων εσωτερικά και εξωτερικά του καρπού.

 

Έχει αποδειχθεί η άμεση συσχέτιση της κατανάλωσης φρούτων & λαχανικών με την καλύτερη ποιότητα ζωής! Είτε καταναλώνουμε την φλούδα είτε το εσωτερικό τους, οι ευεργετικές ιδιότητες που λαμβάνουμε είναι εξίσου καλές! Άλλωστε τα θρεπτικά οφέλη ενός τμήματος ενισχύονται στο σύνολο του τροφίμου".

* Πηγή:  Diatrofi.gr

 

> Διαβάστε ακόμη:

Χυμοί ή φρέσκα φρούτα; Τι να προτιμάμε;

 

Κοινοποίηση

ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ