Πρακτικές Συμβουλές για …υγιεινότερο Fast Food!

0

Δεν χωράει αμφιβολία ότι το σπιτικό φαγητό είναι η υγιεινότερη επιλογή που μπορεί να κάνει κάποιος για την καθημερινή του διατροφή. Ωστόσο την ίδια στιγμή, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι για πολλούς και διαφορετικούς λόγους (περιορισμένος χρόνος, πολλές ώρες μακριά από το σπίτι, ευκολία και πολλούς άλλους) το fast food έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας (κι όχι μόνο των …νεότερων).

Ας δούμε λοιπόν μία σειρά από πρακτικές επιλογές που μπορούμε να κάνουμε ώστε ν' απολαμβάνουμε και το γρήγορο φαγητό σ' ένα πιο προσεγμένο πλαίσιο:

1. Δεν παραγγέλνουμε τις μεγάλες μερίδες.

Συνήθως σε πολλά εστιατόρια το ίδιο τρόφιμο, π.χ. οι τηγανιτές πατάτες ή το αναψυκτικό, μπορεί να παραγγελθεί σε 3 διαφορετικά μεγέθη: μικρό, μεσαίο και μεγάλο, ή οι μερίδες ενός πιάτου διατίθενται σε μεγαλύτερο ή διπλάσιο μέγεθος, όπως είναι τα διάφορα μπέργκερς. Παρόλο που η μεγαλύτερη ποσότητα μπορεί να μην έχει μεγάλη διαφορά στην τιμή με τις μικρότερες, θα μας δώσει, αναλόγως με το τρόφιμο, πολλές επιπρόσθετες θερμίδες, λίπος, αλάτι ή ζάχαρη. Προσπαθούμε, λοιπόν, να παραγγέλνουμε τις μικρότερες μερίδες και να αποφεύγουμε τις μεγάλες, ακόμα και εάν είναι μέρος ενός πιο οικονομικού πακέτου.  

2.  Αποφεύγουμε τις σάλτσες.

Οι πρόσθετες σως, όπως η μαγιονέζα, οι σως τυριού, τα «salad dressings», περιέχουν πολλές θερμίδες και λίπος. Για να μειώσουμε αυτές τις θερμίδες ζητάμε την παραγγελία χωρίς την σως ή τη ζητάμε ξεχωριστά στο πλάι. Με αυτό τον τρόπο μπορούμε να προσθέσουμε εμείς λιγότερη, αφού στα περισσότερα εστιατόρια η ποσότητα που μας δίνουν είναι αρκετά μεγάλη. Εάν υπάρχουν, θα μπορούσαμε ίσως να διαλέξουμε και κάποια light εκδοχή, χωρίς όμως να βάλουμε μεγαλύτερη ποσότητα. Στις σαλάτες μπορούμε να επιλέξουμε αντί για κάποια σως μαγιονέζας, μια σως μουστάρδας, γιαουρτιού ή μόνο ελαιόλαδο ή ξύδι μπαλσάμικο. 

3. Αποφεύγουμε τις τηγανιτές επιλογές.

Οι περισσότερες επιλογές σε ένα εστιατόριο fast food αφορούν τηγανιτά τρόφιμα, με κύριο τις τηγανιτές πατάτες αλλά και άλλα, όπως το ιδιαιτέρως δημοφιλές τηγανιτό παναρισμένο κοτόπουλο. Ο προβληματισμός σε σχέση με το τηγάνισμα έχει να κάνει και με τις θερμίδες και με την ποιότητα: με το τηγάνισμα το τρόφιμο απορροφά πολύ λάδι, ώστε του προστίθενται πολλές θερμίδες, η ποιότητα του λαδιού που χρησιμοποιείται στα εστιατόρια γρήγορου φαγητού δεν είναι ιδιαιτέρως καλή, ενώ η ίδια η διαδικασία του τηγανίσματος αλλοιώνει την ποιότητα κάποιων λιπαρών οξέων που περιέχει το λάδι, υποβαθμίζοντας τη θρεπτική του αξία. Σε πολλά εστιατόρια θα βρούμε και ψητές εκδοχές των τροφίμων που μας αρέσουν, τις οποίες θα μπορούσαμε να δοκιμάσουμε ως εναλλακτικές.

4. Επιλέγουμε το παιδικό μενού.

Στο παιδικό μενού οι μερίδες είναι μικρότερες και τα τρόφιμα σε πιο απλή ή «light» έκδοση. Φαίνεται δηλαδή ότι τα παιδικά πιάτα συνδυάζουν κάποιες από τις αρχές που αναφέρθηκαν παραπάνω, και θα μπορούσαν να αποτελούν μια επιλογή όταν θέλουμε να φάμε γρήγορο φαγητό. 

5. Αποφεύγουμε τ' αναψυκτικά.

Τα αναψυκτικά στα εστιατόρια fast food θεωρούνται «must»: προωθούνται ως συνοδευτικά όλων των πιάτων και αποτελούν μέρος πολλών συνδυαστικών πιάτων. Η κατανάλωσή τους στα εστιατόρια γρήγορου φαγητού ευνοείται και από την υψηλή περιεκτικότητα των τροφίμων σε αλάτι, η οποία σε κάνει τελικά να διψάς. Όμως, τα αναψυκτικά δεν συστήνονται για την καλή ενυδάτωση. Το καλύτερο μέσο ενυδάτωσης είναι το νερό, και το να μάθουμε να συνοδεύουμε τα γεύματά μας με νερό θα είναι μια καλή μακροχρόνια συνήθεια. Επίσης, τα αναψυκτικά light θα μπορούσαν να αποτελούν εναλλακτικές των κανονικών από την άποψη μόνο των θερμίδων και της ζάχαρης, τις οποίες ουσιαστικά τα light περιέχουν σε μηδενικές ποσότητες.

6. Αποφεύγουμε τις πιο λιπαρές επιλογές.

Για παράδειγμα, όταν είναι να φάμε σουβλάκια, αποφεύγουμε τον γύρο -χοιρινό ή κοτόπουλο- και προτιμάμε τα πιο άπαχα κρέατα, όπως τη μορφή σε καλαμάκι. Παραγγέλνουμε επίσης, αλάδωτη πίτα στο σουβλάκι και αποφεύγουμε να προσθέσουμε τηγανιτές πατάτες και σως. Ένα σουβλάκι με αλάδωτη πίτα, κοτόπουλο, λαχανικά και γιαούρτι έχει σχεδόν τις μισές θερμίδες από το κλασσικό σουβλάκι με γύρο κοτόπουλο, πατάτες και σως μαγιονέζας. 

7. Διαμορφώνουμε την πίτσα μας διαφορετικά.

Παραγγέλνουμε μια πίτσα με πολλά λαχανικά και λεπτή ζύμη. Αποφεύγουμε τα πολλά αλλαντικά και τα διαφορετικά τυριά, προσπαθώντας να βάλουμε μόνο ένα είδος αλλαντικού και μόνο ένα είδος τυριού ή ακόμα και ένα από τα δύο. 

8. Υπάρχουν και άλλες επιλογές.

Μπορούμε να παραγγείλουμε ένα σάντουιτς, μια μπαγκέτα ή μια κρέπα, τα οποία συνήθως είναι πιο «ελαφριά» από την άποψη των θερμίδων και του λίπους σε σχέση με τις άλλες επιλογές που συνήθως υπάρχουν στα εστιατόρια γρήγορου φαγητού. Τα σημεία, βεβαίως, που αναφέρθηκαν και παραπάνω ισχύουν και εδώ, π.χ. προσπαθούμε να προσθέσουμε όσο το δυνατόν λιγότερα υλικά, με εξαίρεση τα λαχανικά, αποφεύγουμε τις τηγανιτές πατάτες και τις σως, και επιλέγουμε το μέγεθος ανάλογα με την πείνα μας και όχι με την προσφορά.

*Πηγή: E.Y.ZH.N. (Εθνική δράση Υγείας για τη Ζωή των Νέων)

 

Κοινοποίηση

ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ