Εξωσχολικές δραστηριότητες: προσοχή στις υπερβολές

0
Οι εξωσχολικές δραστηριότητες των παιδιών έχουν συνήθως κυρίαρχη θέση στον εκτός του σχολείου χρόνο τους. Κι αυτό γιατί περιλαμβάνουν μία μεγάλη γκάμα πραγμάτων – από ξένες γλώσσες και μουσική έως διαφόρων μορφών αθλητικές δραστηριότητες. Είναι αναμφισβήτητο δε, ότι οι εξωσχολικές δραστηριότητες και πολύ χρήσιμες είναι αλλά και βοηθούν στην παραπέρα ανάπτυξη του παιδιού μας. Τα τελευταία χρόνια ωστόσο, παρατηρείται το φαινόμενο, το πρόγραμμα των παιδιών να είναι σε αρκετές περιπτώσεις εξαιρετικά φορτωμένο, σε βαθμό που να θυμίζει περισσότερο πρόγραμμα ενήλικα, παρά παιδιού. Μήπως τελικά το παρακάνουμε ως γονείς; Μήπως χρειάζεται μία πιο στοχευμένη επιλογή των δραστηριοτήτων που θα κάνει το παιδί μας εκτός σχολείου και μία σωστή κατανομή τους στον ελεύθερο χρόνο του;
 

Ας δούμε προσεκτικά λοιπόν, μία σειρά από δεδομένα που πρέπει να έχουμε κατά νου ώστε να επιλέγουμε τη χρυσή "μέση" οδό – δηλαδή να εντάσσονται στο πρόγραμμα του παιδιού μας οι σωστές εξωσχολικές δραστηριότητες με βάση μία σειρά από κριτήρια αλλά και στη σωστή δοσολογία, χωρίς δηλαδή να απορροφούν όλο τον ελεύθερο χρόνο του:

 

 
 
1. Ο χαρακτήρας και τα ενδιαφέροντα του παιδιού μας αποτελούν το βασικό κριτήριο για την επιλογή των εξωσχολικών δραστηριοτήτων του.
 
Έτσι π.χ. άλλα παιδιά έχουν μία έφεση στο τάδε άθλημα κι άλλα στο δείνα. Το κριτήριο δεν είναι τι αρέσει σε εμάς αλλά τι αρέσει και ταιριάζει στα παιδιά μας. Μπορεί λοιπόν εμείς να ονειρευόμαστε το γιο μας ποδοσφαιριστή αλλά εκείνος να προτιμά το στίβο.  Είναι περίπου βέβαιο ότι θα κάνει με μεγαλύτερο κέφι αλλά και θ' αποδώσει καλύτερα στη δραστηριότητα που πραγματικά το ενδιαφέρει.
 
2. Οι ξένες γλώσσες είναι απαραίτητες αλλά κι εδώ χρειάζεται ένα μέτρο.
 
Οι ξένες γλώσσες είναι ένα σπουδαίο εφόδιο για το παιδί – ιδιαίτερα μέσα στην παγκοσμιοποιημένη πραγματικότητα στην οποία θα κληθεί αύριο να εργαστεί. Γι' αυτό άλλωστε κι εντός του σχολείου η διδασκαλία τους ξεκινάει πλέον από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού. Είναι λοιπόν απαραίτητη η εκμάθησή τους και μάλιστα η εκμάθηση περισσότερων της μίας. Απλά, δεν μπορούν να γίνουν όλα ταυτόχρονα. Έτσι, πιθανόν να είναι πολύ μεγάλος ο φόρτος για ένα παιδί στις πρώτες τάξεις του δημοτικού να ξεκινήσει ταυτόχρονα 2 ξένες γλώσσες. Η διαδικασία θα πρέπει να είναι πολύ πιο προοδευτική.
 
3. Η εξασφάλιση χρόνου για παιχνίδι είναι κάτι παραπάνω από αναγκαία.
 
Πολύ συχνά κάνουμε ως γονείς το λάθος να θεωρούμε ότι ένα άθλημα παραδείγματος χάριν, είναι στην πραγματικότητα χρόνος για "παιχνίδι" για τα παιδιά μας. Τα πράγματα όμως δεν καθόλου έτσι.  Μία εξωσχολική δραστηριότητα έχει πάντα συγκεκριμένο πρόγραμμα και χρονοδιάγραμμα στα οποία το παιδί θα πρέπει να προσαρμόζεται. Απέχει λοιπόν από το αυθόρμητο παιχνίδι που το παιδί έχει ανάγκη. Δηλαδή, το παιχνίδι που θα κάνει με άλλα παιδιά και θα το ευχαριστηθεί, χωρίς τα ''πρέπει'' ενός συγκεκριμένου τρόπου δράσης και συμπεριφοράς στον οποίο θα πρέπει να υπακούει. 
Το αυθόρμητο – ελεύθερο παιχνίδι όπου το παιδί δρα δημιουργικά, διαχειριζόμενο το ίδιο το χρόνο του, είναι απολύτως απαραίτητο και δεν αντικαθίσταται από καμμία εξωσχολική δραστηριότητα.
 
4. Η οικογένεια πρέπει να περνάει χρόνο μαζί σε καθημερινή βάση.
 
Οι εξωσχολικές δραστηριότητες των παιδιών πρέπει ν' αφήνουν οπωσδήποτε χρόνο για να τον περάσει η οικογένεια, παρέα. Χαλαρή κουβέντα, διάβασμα, παιχνίδι – ουσιαστικός και ποιοτικός χρόνος που θα τον περάσουν μαζί, είναι απολύτως απαραίτητος τόσο για τους γονείς όσο και για τα παιδιά. Έτσι στο καθημερινό πρόγραμμα των παιδιών -που κακά τα ψέματα οι γονείς διαμορφώνουν-, θα πρέπει να υπάρχει η πρόβλεψη για να περάσει λίγη ώρα όλη η οικογένεια μαζί.
 
 
Και 3 πρακτικά tips που μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά:
 
i. Προσπαθούμε στο καθημερινή ροή των εξωσχολικών δραστηριοτήτων του παιδιού μας να ρυθμίζουμε το χρόνο κατά τέτοιο τρόπο ώστε  να μην χρειάζεται να επιστρέψει στο σπίτι και πριν προλάβει να πάρει τις απαραίτητες ανάσες να ξαναφύγει για την επόμενη. Έτσι όταν οι χώροι που γίνονται 2 δραστηριότητες είναι σχετικά κοντά, φροντίζουμε -στο μέτρο του δυνατού-, η ώρα που ξεκινάει η μία να είναι κοντά στην ώρα που έχει τελειώσει η προηγούμενη ώστε όταν το παιδί επιστρέψει στο σπίτι να έχει το χρόνο να ξεκουραστεί, να διαβάσει, να παίξει χωρίς το άγχος ότι σε λίγο θα φύγει και πάλι.
 
ii. Φροντίζουμε ώστε 2 εξωσχολικές δραστηριότητες που απαιτούν σωματική καταπόνηση να μην γίνονται την ίδια ημέρα.
 
iii. Τέλος, δε χρησιμοποιούμε ως μέτρο σύγκρισης, τον αριθμό των εξωσχολικών δραστηριοτήτων που κάνουν άλλα παιδιά με αυτές που κάνει το δικό μας. Κι αυτό γιατί μία εξωσχολική δραστηριότητα που είναι κατάλληλη για ένα παιδί δεν είναι απαραίτητα και για κάποιο άλλο. Ας μη ξεχνάμε, ότι δεν είναι η ποσότητα αυτή που έχει σημασία αλλά τα ποιοτικά χαρακτηριστικά και το τι χρειάζεται πραγματικά το παιδί μας.
 
 
Κοινοποίηση

ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ