Διάβασμα στις διακοπές: γονείς & παιδιά σε θέση «μάχης»!

0

Σε όλες τις περιόδους των σχολικών διακοπών είτε αυτές είναι των Χριστουγέννων και του Πάσχα, είτε οι μεγάλες του καλοκαιριού, ένα από τα βασικά άγχη που έχουμε όλοι ως γονείς είναι τι θα γίνει με το διάβασμα. Θ' αφήσουμε τα παιδιά απολύτως ελεύθερα – χωρίς καμμία επαφή με το σχολικό βιβλίο;  Θα προσπαθήσουμε εξαρχής να εντάξουμε κάποιες "δόσεις" διαβάσματος στην καθημερινότητα του παιδιού μας; Θα τ' αφήσουμε για κάποιο διάστημα απολύτως ελεύθερα και θα προσπαθήσουμε να επαναφέρουμε σταδιακά την επαφή με το σχολικό βιβλίο; 

Ποιο δρόμο θα πρέπει ν' ακολουθήσουμε και πως θα πρέπει να διαχειριστούμε τις αντιδράσεις τους στην όποια επιλογή μας;

 

Ας δούμε μία σειρά από πρακτικές προσεγγίσεις που δεν στοχεύουν στο να προσφέρουν έτοιμες λύσεις, αλλά να μας βοηθήσουν να δούμε τα πράγματα πιο καθαρά:

 

1. Τα παιδιά έχουν απόλυτη ανάγκη τη ξεκούραση.

Ας θυμόμαστε πάντα ότι οι διακοπές δεν εντάχθηκαν τυχαία στη ροή της σχολικής χρονιάς. Ο στόχος τους είναι ακριβώς να δώσουν την ευκαιρία στα παιδιά να πάρουν τις ανάσες που χρειάζονται, να ξεκουραστούν από τις υποχρεώσεις της σχολικής πραγματικότητας ώστε να επανέλθουν με νέες δυνάμεις για τη συνέχεια της μαθητικής τους διαδρομής. Συνεπώς το χαλάρωμα, το παιχνίδι, η αποχή από την πίεση των καθημερινών σχολικών υποχρεώσεων είναι κάτι παραπάνω από αναγκαία.

 

2. Κάθε παιδί χρειάζεται διαφορετική προσέγγιση.

Δεν υπάρχουν "έτοιμες" λύσεις που μπορούν να εφαρμοστούν σε κάθε παιδί. Κι αυτό γιατί πολύ απλά κάθε παιδί έχει το δικό του ξεχωριστό χαρακτήρα και με βάση το συγκεκριμένο αυτό χαρακτήρα και ανάγκες θα προσεγγίσουμε το συγκεκριμένο ζήτημα. Έτσι, επειδή ο συμμαθητής του παιδιού μας διατηρεί από την πρώτη μέρα των διακοπών επαφή με το σχολικό βιβλίο δε σημαίνει ότι αυτή είναι κατάλληλη επιλογή και για το δικό μας παιδί.

 

3. Συζητάμε με τους δασκάλους του παιδιού μας για τα κενά που πιθανόν έχει στη σχολική ύλη.

Είναι πολύ χρήσιμο στο τέλος κάθε σχολικής περιόδου και λίγο πριν ξεκινήσουν οι σχολικές διακοπές να επικοινωνήσουμε με τους δασκάλους ή τους καθηγητές του για τα κενά που πιθανόν να έχει σε σχέση με τα σχολικά μαθήματα. Έτσι οι "παρεμβάσεις'' μας στις διακοπές θα είναι πιο στοχευμένες και θα βοηθήσουν το παιδί να βελτιωθεί ακριβώς στα μαθήματα που το έχει περισσότερο ανάγκη. Αυτό μάλιστα, έχει ιδιαίτερη σημασία ενόψει των διακοπών των Χριστουγέννων καθώς τότε το παιδί έχει διανύσει περίπου το 1/3 της σχολικής χρονιάς και η βοήθεια που θα μπορέσουμε να του προσφέρουμε στις διακοπές θα είναι πολύ σημαντική ενόψει της συνέχειας της σχολικής χρονιάς που έχει ακόμη πολύ δρόμο. 

 

4. Δεν παραγωρίζουμε την αξία των εξωσχολικών βιβλίων.

Και τα εξωσχολικά βιβλία είναι …βιβλία! Η επαφή του παιδιού μας με το διάβασμα μπορεί να συνεχιστεί κάλλιστα με το διάβασμα άλλων βιβλίων. Το καλό εξωσχολικό βιβλίο μορφώνει, ψυχαγωγεί, ανοίγει περαιτέρω τους ορίζοντες του παιδιού μας. Έχει μάλιστα, κι ένα σημαντικό πλεονέκτημα έναντι του σχολικού:  δεν έχει το στοιχείο της "υποχρέωσης", κάτι που το κάνει, σαφώς, περισσότερο ελκυστικό στο παδί.

 

5. Οι τελευταίες ημέρες των διακοπών περιλαμβάνουν ένα πρόγραμμα επανένταξης του παιδιού στη σχολική πραγματικότητα.

Ανεξάρτητα με το τι έχει γίνει το προηγούμενο διάστημα, την τελευταία περίοδο των διακοπών ξεκινάμε ένα πρόγραμμα σταδιακής "επανένταξης" του παιδιού σε ρυθμούς σχολείου. Έτσι, η επαφή του με τα σχολικά βιβλία γίνεται εντονότερη, η τηλεόραση ελαττώνεται σημαντικά, κοιμάται το βράδυ και ξυπνάει το πρωί νωρίτερα σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα  ώστε η μετάβαση στη σχολική πραγματικότητα να γίνει με μεγαλύτερη ευκολία.  

 

6. Το σημαντικότερο: το πρόγραμμα του παιδιού στις διακοπές δεν πρέπει ν' αποφασίζεται ερήμην του.

Η συμμετοχή του παιδιού στον καταρτισμό του προγράμματος που θ' ακολουθηθεί την περίοδο των διακοπών είναι απαραίτητη. Αυτό σημαίνει ότι θα συζητήσουμε αναλυτικά μαζί του για το ποια θα είναι πρέπει να είναι η θέση του διαβάσματος σε αυτήν και το κυριότερο, γιατί. Επίσης, σημαίνει ότι θ' ακούσαμε την άποψή του και θα τη λάβουμε σοβαρά υπόψιν μας.

Και κάτι τελευταίο: είναι απόλυτα φυσιολογικό το παιδί ν' αντιδράσει στην όποια επιλογή "περιορίζει" έστω και σε κάποιο βαθμό την ελευθερία των διακοπών του. Εάν το έχουμε κατά νου αυτό θα μπορέσουμε να διαχειριστούμε με μεγαλύτερη επιτυχία τη συγκεκριμένη συμπεριφορά. Άλλωστε, εάν το καλοσκεφτούμε, την ίδια περίπου αντίδραση είχαμε κι εμείς όταν βρισκόμασταν στη δική του ηλικία …   

 

 

Κοινοποίηση

ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ