6+1 πρακτικές κινήσεις για να ελέγχουμε τα νεύρα μας

0

Τα νεύρα είναι ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα μέσα στην οικογένεια, όχι μόνο γιατί αυτά καθεαυτά είναι ούτως ή άλλως  πρόβλημα αλλά και  γιατί παράλληλα, αποτελούν και τη γεννεσιουργό αιτία για μία σειρά από άλλα που διαταράσσουν την ηρεμία μέσα στο οικογενειακό περιβάλλον – τόσο όσον αφορά την επικοινωνία του ζευγαριού μεταξύ του όσο και στις σχέσεις τους με τα παιδιά.

Μαγικές λύσεις για να ελέγξουμε τα νεύρα μας φυσικά δεν υπάρχουν. Συγκεντρώσαμε όμως, 6 + 1 πρακτικές ιδέες που μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά:

1. Αναζητούμε την αιτία του εκνευρισμού μας και προσπαθούμε ν' αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα στη ρίζα του.

Οποιαδήποτε προσπάθεια συγκάλυψης του θέματος ή πρόσκαιρης αντιμετώπισής του είναι βέβαιο ότι θα το επαναφέρει στην επιφάνεια με την πρώτη αφορμή – και ίσως σε μεγαλύτερη ένταση. Σε αυτή την αναζήτηση της γεννεσιουργού αιτίας δε, η συμβουλή κάποιου ειδικού είναι πολύτιμη.

2. Προσπαθούμε να ξεκουραζόμαστε και να χαλαρώνουμε όσο το δυνατόν περισσότερο είναι εφικτό.

Η κούραση είναι μία από τις βασικότερες πηγές εκνευρισμού. Είναι απαραίτητες λοιπόν οι ανάσες ξεκούρασης και χαλάρωσης για να προλαβαίνουμε την κλιμάκωση της έντασης μέσα μας. Απλές και εφικτές λύσεις: 

– Η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη εξοικονόμηση χρόνου για ύπνο μέσα στο Σαββατοκύριακο.

– Το να εντάξουμε μέσα στο ημερήσιο πρόγραμμα ένα μισάωρο περπάτημα. Το περπάτημα βοηθάει πολύ, τόσο στο να βάζουμε τις σκέψεις μας σε μία σειρά όσο και στο να χαλαρώνουμε από την ένταση. Θα μπορούσαμε λοιπόν, να το εντάξουμε, παραδείγματος χάριν, στο διάστημα αμέσως μετά το πέρας της δουλειάς και προτού επιστρέψουμε στο σπίτι. Κι εάν το να το τηρήσουμε σε καθημερινή βάση δεν είναι εφικτό, ας προσπαθούμε τουλάχιστον να το κάνουμε δύο ή τρεις φορές μέσα στην εβδομάδα.

– Το διάβασμα ενός βιβλίου ή η παρακολούθηση ενός έργου στο σινεμά ή το θέατρο.

– Το παιχνίδι με τα παιδιά μας.

3.  Δεν κρατάμε μέσα μας τη δυσαρέσκειά μας ή τη διαφωνία μας για κάποιο γεγονός ή πράξη αλλά την εκφράζουμε ανοιχτά.

Όσο περισσότερο καταπιέζουμε κάτι μέσα μας τόσο πιθανότερο είναι ότι κάποια στιγμή θα επανέλθει στο προσκήνιο και συνήθως όχι με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Η αποφόρτιση λοιπόν μέσω της έκφρασης των συναισθημάτων μας μπορεί να λειτουργήσει ως βαλβίδα αποσυμπίεσης.

4. Δεν κρατάμε "γινάτι'' σε κανένα.

Αυτό αποτελεί φυσική συνέχεια του προηγούμενου. Εάν έχουμε πρόβλημα με κάποιον άλλο, το συζητάμε ανοιχτά και  ειλικρινά μαζί του και προσπαθούμε να βρούμε μία λύση. Το να του το "κρατήσουμε" θα λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά με αποτέλεσμα ο εκνευρισμός να επιτείνεται.

5. Προσπαθούμε να ελέγξουμε το ΕΓΩ μας.

Στις περισσότερες περιπτώσεις το ΕΓΩ αποτελεί την κύρια αιτία του εκνευρισμού μας – ακόμη και στις περιπτώσεις που έχουμε δίκιο. Η προσπάθεια να βάλουμε το ΕΓΩ στην άκρη θα έχει, τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα τεράστιο όφελος στην όλη μας προσπάθεια να ελέγξουμε τον εκνευρισμό και τα ξεσπάσματά μας.   

6. Σκεφτόμαστε δυό φορές προτού μιλήσουμε.

Η συζήτηση ή και η διαφωνία με κάποιον δεν είναι ένας διαγωνισμός για το ποιος έχει τη μεγαλύτερη ευφράδεια ούτε για το ποιος θα έχει τον τελευταίο λόγο. Η ουσιαστική επικοινωνία είναι πέρα απ' όλα αυτά. Σημαίνει υπομονή στο ν' ακούμε την άποψη του άλλου – ακόμη κι εάν διαφωνούμε κάθετα με αυτήν και βέβαια το να ζυγίζουμε καλά αυτό που θα πούμε εμείς.

7. Κι ένα …έξτρα πρακτικό tip.

Βοηθάει ιδιαίτερα το να σημειώνουμε κάπου γεγονότα και καταστάσεις που μας προξένισαν εκνευρισμό. Αργότερα δε, αποστασιοποιημένοι χρονικά από το κάθε γεγονός μπορούμε ν' ανατρέξουμε στο συγκεκριμένο κείμενο και να ξαναδούμε με ηρεμία πια καταστάσεις και συμπεριφορές, βάζοντας τα πράγματα στις πραγματικές τους διαστάσεις κι αξιολογώντας ψύχραιμα τη δική μας αντίδραση. Η συγκεκριμένη διαδικασία του "ημερολογίου" θα μας βοηθήσει ουσιαστικά στο να επαναπροσδιορίσουμε πράγματα και να είμαστε έτοιμοι να αντιδράσουμε πολύ καλύτερα την επόμενη φορά.

 

* Photo by David Castillo Dominici / Freedigitalphotos.net

 

Κοινοποίηση

ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ