Υμηττός: μικρές ‘αποδράσεις’

Ο Υμηττός είναι ένα από τα πλέον χαρακτηριστικά βουνά της Αττικής, ένα ‘μακρύς’ ορεινός όγκος ενταγμένος πλήρως στην εικόνα της πόλης και των προαστίων της καθώς καταλαμβάνει μία έκταση περίπου 81.230 στρεμμάτων εκτεινόμενος από τα Γλυκά Νερά και την Αγία Παρασκευή έως τη Βούλα και τη Βάρη.
Με την υψηλότερη κορυφή του στα 1026 μέτρα και παρότι έχει ταλαιπωρηθεί πολλές φορές από τις πυρκαγιές (θα το χαρακτηρίζαμε ‘μόνιμο θύμα τους’), το βουνό αυτό παραμένει ακόμη ένας σημαντικότατος βιότοπος δίπλα στον ιστό της πόλης, με εξαιρετικούς πνεύμονες πρασίνου.
Για να καταλάβουμε τη σημασία του για το οικοσύστημα της πρωτεύουσας, αρκεί ν’ αναλογιστούμε, όπως αναφέρει το blog stasivyronaymhttos, πως ζουν εκεί  πάνω από 100 είδη πουλιών (αρπακτικά, μεταναστευτικά, χειμερινοί επισκέπτες, φωλιάζοντα και μη), αρκετά είδη θηλαστικών (κουνάβι, νυφίτσα, αλεπού, λαγός, σκαντζόχοιρος, αρουραίος κ.ά.), ερπετών (οχιά, χελώνα κρασπεδωτή κ.ά.), εντόμων (μέλισσες, πεταλούδες κ.ά.), νυχτερίδων κι αμφιβίων. Μάλιστα, αξίζει να σημειωθεί ότι τα είδη των πουλιών αποτελούν περίπου το ¼, όλων των ειδών που έχουν καταγραφεί στον ελλαδικό χώρο.
Προικισμένος με τα παραπάνω αλλά και το εξαιρετικό πλεονέκτημα ότι είναι κυριολεκτικά ‘δίπλα’ στην πόλη, ο Υμηττός λοιπόν, αποτελεί ένα θαυμάσιο προορισμό κοντινών ‘αποδράσεων’.
Τρεις τέτοιες αποδράσεις προτείνουμε – έτσι για να πάρουμε κάποιες μικρές ανάσες από το άγχος και το κλίμα της περιόδου:
i. Δάσος Καισαριανής:  Μία από τις αναμφισβήτητα καλύτερες επιλογές (και η πιο ‘οικογενειακή’). Απέχει μόλις 20 λεπτά από τη λεωφόρο Βουλιαγμένης και η εμπειρία που προσφέρει είναι εξαίσια. Πρόκειται για έναν υπέροχο καταπράσινο φυσικό πνεύμονα, με πεύκα, κυπαρίσσια και κάθε λογής άγρια λουλούδια. Αναρίθμητα μικρά μονοπατάκια ιδανικά για περιπάτους ηρεμίας μακριά από τα κάθε λογής τροχοφόρα. Παλιά εκκλησάκια (συμπεριλαμβανομένης και μίας Παλαιοχριστιανικής Βασιλικής), μάρτυρες μιας άλλης εποχής. Μικρά ξέφωτα ιδανικά για τα πιτσιρίκια που θέλουν να τρέξουν και να κυλιστούν στο ‘φυσικό’ γρασίδι.
Σκέτη απόλαυση για μικρούς και μεγάλους και κυρίως – εύκολα και γρήγορα προσβάσιμο.
ii. Πεζοπορία από την ‘Καλοπούλα’:  Μία από τις ‘κλασικές’ κι εύκολες διαδρομές -συνυφασμένη με το δάσος της Καισαριανής- ξεκινά από το αναψυκτήριο  του Δήμου Καισαριανής, στη θέση ‘Καλοπούλα’, και καταλήγει στον λόφο των Ταξιαρχών όπου βρίσκεται και το ερειπωμένο Φραγκομονάστηρο. Η όλη πεζοπορία θα διαρκέσει (μέσα από ένα σχετικά άνετο μονοπάτι) περί τη μία ώρα. Από το αναψυκτήριο (‘Καλοπούλα’ το ξέρουν όλοι οι ντόπιοι) μπορούμε να προμηθευτούμε καφεδάκι ή κάποιο αναψυκτικό για να μας συνοδεύσει στην απολαυστική πεζοπορία που θ’ ακολουθήσει μέσα στο πράσινο και μ’ εξαιρετική θέα.
iii. Από την Αγία Παρασκευή: το site mountainsgreece μας προτείνει μια σαφώς πιο ‘ψαγμένη’ διαδρομή με βασικό χαρακτηριστικό ότι εδώ σημείο εισόδου στο βουνό δεν είναι η Καισαριανή που  θεωρείται η πιο δημοφιλής ‘αφετηρία’, αλλά η περιοχή της Αγίας Παρασκευής. Πιο συγκεκριμένα το site προτείνει ν’ ακολουθήσουμε την παρακάτω πορεία:
Ανηφορίζουμε από Αγία Παρασκευή για τη μονή Αγίου Ιωάννη Κυνηγού. Φτάνουμε στο μοναστήρι, απ’ όπου αρχίζει η διαδρομή μας. Με σημείο αφετηρίας τον ορειβατικό χάρτη που βρίσκεται δίπλα στο πάρκινγκ, ακολουθούμε το μονοπάτι με την κόκκινη σήμανση που ξεκινάει αριστερά από τον ασφάλτινο δρόμο. Τα πρώτα μέτρα θυμίζουν δασικό δρόμο, όμως δεν υπάρχει πρόσβαση για τα αυτοκίνητα.
Σύντομα φτάνουμε στα παλιά ορυχεία και συνεχίζουμε στη δεξιά διακλάδωση του μονοπατιού, το οποίο σταδιακά στενεύει και γίνεται καθαρά ορειβατικό. Ανηφορίζουμε έχοντας αριστερά μας τα Γλυκά Νερά και φτάνοντας στο κατηφορικό κομμάτι, στρίβουμε δεξιά στη διακλάδωση. Προχωράμε ακολουθώντας τα κόκκινα σημάδια. Το μονοπάτι γίνεται ξανά ανηφορικό και μας βγάζει στο δασικό δρόμο που συνδέει το σπήλαιο Παιανίας με την δυτική πλευρά του βουνού.
Περπατάμε για λίγο στο δρόμο, προς τα αριστερά, και ύστερα περνάμε απέναντι, ανηφορίζοντας σε ένα δρομάκι με πολλές πέτρες που οδηγεί σε πυλώνα της ΔΕΗ. Από εδώ ακολουθούμε ξανά το εμφανές μονοπάτι, διασχίζουμε τον δασικό δρόμο από Παπάγου στην Παιανία και αναζητούμε τη σήμανση, λίγα μέτρα αριστερά. Αν το επιθυμούμε, μπορούμε να κάνουμε μια μικρή παράκαμψη για να επισκεφθούμε τη σπηλιά του Τριζονιού, η οποία βρίσκεται κρυμμένη ανάμεσα στα βράχια, στα δεξιά μας.
Επιστρέφουμε στο μονοπάτι και σύντομα προσεγγίζουμε την κορυφογραμμή του βουνού. Αριστερά φαίνονται τα παράλια της Ανατολικής Αττικής και η Εύβοια, ενώ δεξιά τα βουνά της δυτικής Αττικής, ο Πειραιάς και η Αίγινα. Σε λίγο φτάνουμε στην κορυφή, όπου υπάρχει τσιμεντένιο τριγωνομετρικό και μπροστά μας φανερώνεται ο κύριος όγκος του βουνού.

Όποια πάντως από τις παραπάνω επιλογές κι εάν ακολουθήσουμε το βέβαιο είναι πως ο Υμηττός είναι ένα βουνό που προσφέρει μοναδικές ευκαιρίες  ολιγόωρων ‘αποδράσεων’ από την φορτική καθημερινότητα της πρωτεύουσας χωρίς καν να χρειαστεί να το πολυσκεφτούμε. Για να καταλάβουμε πόσο κοντά μας είναι ας σηκώσουμε το κεφάλι κι ας κοιτάξουμε από το παράθυρο του αυτοκινήτου μας δεξιά καθώς αναφορίζουμε τη Βασιλίσσης Σοφίας, στο ύψος του Χίλτον…